O banerach reklamowych mówi się wiele. Niestety od jakiegoś czasu na gruncie branżowym temat pojawia się najczęściej w kontekście ślepoty banerowej, adblockingu itp. Brzmi to nieco paradoksalnie, bo wydatki na tę formę reklamy specjalnie nie maleją. Powodów takiego stanu rzeczy mamy co najmniej kilka. Dziś skupię się na jednym z nich i wytłumaczę, jak działają banery internetowe, by lepiej zrozumieć ten format komunikacji.
Powrót do przeszłości
Tworzenie banerów reklamowych od lat zmienia się wraz z rozwojem technologii i metod projektowania. Ale pierwotne założenie, dla którego ta forma reklamy powstała, nie uległo zmianie. To świadczy o sile rozwiązania. Baner w internecie powstał jako rodzaj ogłoszenia, który po kliknięciu zabierał użytkownika do witryny, na której odnajdywał on to czego szukał lub co go zainteresowało.
I takie założenie spełniał pierwszy baner, który 4 lata temu doczekał się własnej witryny: thefirstbannerad.com, upamiętniającej jego historię 🙂
Dziś banery internetowe rozwinęły się ze stricte internetowych, które widzisz w swoich ulubionych serwisach, do reklam w social media czy sieci reklamowej Google. I nadal stanowią bardzo ważny udział w rynku reklamowym.
Zacznijmy jednak od podstaw, by krok po kroku przejść temat, który tylko pozornie uważa się za wyeksploatowany. Robię to z dwóch powodów. Po pierwsze, zależy mi na uporządkowaniu wiedzy w temacie, który jest bardzo rozrzucony po sieci. Po drugie wierzę, że dzięki temu tekstowi, łatwiej wejdziecie w temat projektowania skutecznej reklamy internetowej i świadomie podejmiecie decyzję o wyborze tylko najlepszych rozwiązań 🙂
1. Czym jest baner reklamowy?
To forma reklamy internetowej, nazywana również reklamą display’ową, ze względu na jej wizualny charakter (w przeciwieństwie do reklam tekstowych).
Banery online składają się z obrazu (.jpg, .png, .gif) lub multimediów (zwykle tworzonych za pomocą HTML5, który wyparł skutecznie Flash). Występują w wersjach statycznych lub animowanych, w zależności od technologii ich tworzenia.
2. Jak działają banery reklamowe?
Banery reklamowe powstały, by generować ruch na stronie internetowej poprzez link do niej. Funkcjonują jak zwykłe, drukowane reklamy: informują, powiadamiają o nowym produkcie bądź usłudze, zwiększają świadomość marki i pośredniczą w sprzedaży.
Dlaczego warto używać banerów reklamowych?
- Świadomość marki – dzięki banerom reklamowym ludzie rozpoznają Twoją firmę oraz produkty lub usługi, które oferujesz. Marki takie jak Spotify, Apple czy Nike wykorzystują tę formę zaistnienia w umysłach odbiorców w oparciu o spójny komunikat, zarówno w formie, jak i treści. Traktują to rozwiązanie jako naturalne przedłużenie komunikacji i dalej -sposób sprzedaży swoich usług online.
- Lead generator – to nadal świetny sposób na zbudowanie bazy użytkowników. Jeśli jesteś SaaSem, eCommercem itp. nie możesz przejść obojętnie wokół banerów reklamowych, chyba, że nie zależy ci na zachęceniu użytkowników do rejestracji i wypróbowania/kupienia tego co oferujesz.
- Retargetuj swoich odbiorców – jeśli ktoś pojawił się na Twojej stronie, ale nie zapisał się do newslettera lub nie wypróbował darmowej wersji produktu, czy porzucił koszyk zakupowy, możesz ponownie przesłać mu umiejętnie sformułowany komunikat za pomocą banerów remarketingowych.
3. Dlaczego baner reklamowy jest skuteczny?
Zaletą reklamy internetowej – w porównaniu do tradycyjnej – jest jej mierzalność. Główny wskaźnik skuteczności dotyczy współczynnika klikalności (CTR). Oblicza się go, dzieląc liczbę użytkowników, którzy kliknęli w reklamę z liczbą jej wyświetleń.
Przykład: jeśli reklama ma współczynnik klikalności 3%. Oznacza to, że na 100 zrealizowanych wyświetleń baner kliknięto trzy razy 🙂
Im wyższy CTR, tym skuteczniejsza reklama. To takie proste? Tylko w teorii, bo na jej skuteczność wpływa wiele elementów, o czy nie raz pisaliśmy na naszym blogu 🙂
Artykuł jest dla Ciebie wartościowy?
Sprawdź nasze usługi
SprawdźZobacz swoje reklamy w sprzedażowej odsłonie
4. Standardowe rozmiary banerów reklamowych
Gdy przeglądasz Internet, najprawdopodobniej natkniesz się na banery w różnych rozmiarach. Na szczęście są one ustandaryzowane. Ale niestety, rozrzucone po stronach wydawców, sieci reklamowych itd. Oczywiście podane w tej formie i tak zmniejszają nakład pracy projektanta, ale bez uprzedniego sprawdzenia specyfikacji się nie obejdzie.
5. Jak stworzyć baner reklamowy
Łatwo! Nic z tych rzeczy. Oczywiście możesz tworzyć statyczne lub animowane banery reklamowe w dostępnych kreatorach, bez żadnych umiejętności projektowania i kodowania. Ale jeśli kierujesz się skutecznością zapomnij o nich, szczególnie jeśli zależy ci na sprzedaży Twoich produktów i usług. Bo zależy ci na tym? 😉
Zebrałem dla Ciebie kilka prostych zasad, o których pamiętaj przystępując do tworzenia banerów reklamowych.
- Kto jest odbiorcą i czego od niego oczekujesz? Zanim zaprojektujesz baner reklamowy, upewnij się kto jest Twoim głównym odbiorcą i co chcesz osiągnąć wysyłanym komunikatem. Nieważne czy chcesz, by użytkownik kliknął w Twoją witrynę, kupił limitowany produkt lub wypróbował usługę za darmo. Pomyśl o tym serio. Serio, serio 🙂
- Wartość oferty. Zastanów się jaką obietnicę składasz klientowi. Pomoże Ci to napisać tekst na baner, dobrać odpowiednie call to action.
- Zacznij od master banera. To najpopularniejszy format, najczęściej używany w wersji statycznej 750x200px.
Prezentuje pełny układ elementów stosowanych w komunikacji. Stanowi podstawę dla pozostałych przeformatowań. - Używaj czytelnych fontów. Jeśli chcesz, by użytkownik zrozumiał, co masz do zaoferowania, font musi być czytelny. I co najważniejsze – spójny z identyfikacją marki.
P.S. Nie myl tego co piszę z fontem służącym jako grafika 😉 - Używaj zdjęć wysokiej jakości. Czy wiesz, że 54% użytkowników nie klika reklam banerowych, ponieważ im nie ufa? Zadbaj, by zdjęcia były naturalne, pochodziły z Twoich sesji. A jeśli to niemożliwe, dobieraj zdjęcia z wyczuciem, kierując się “zaufaniem” i “autentycznością”. Najprościej udać się do banków zdjęć, ale pamiętaj, że nie tylko Ty z nich korzystasz.
- Wykorzystaj kolory swojej marki. Jeśli to dla Ciebie oczywiste, pomiń ten punkt. Ale wiedz, że na losowo wybranych 10 firm, połowa z reguły posiada spisanego brandbooka porządkującego między innymi temat barw firmowych. Nie zawsze trafi ci się przywilej pracy tylko z dużymi markami. Ludzie, by rozpoznać Twój brand muszą znać Twoje barwy klubowe. Sam logotyp nie załatwi tu sprawy.
Nie dobieraj więcej niż trzech kolorów, bo inaczej przeładujesz kreację tęczą, a nie o to ci przecież chodzi. - Zachowaj umiar. Im czytelniejszy baner reklamowy, komunikujący wprost, tym łatwiej przekażesz odpowiednią wiadomość swoim odbiorcom.
- Nie zapomnij o logotypie. To podstawowy element identyfikacyjny, który pokazuje użytkownikowi jaka firma stoi za kreacją i uwiarygadnia przekaz. Logotyp powinien być o 20% mniejszy od CTA i znaleźć się prawym górnym rogu. Co więcej kreacja nie powinna zawierać adresu strony www., bo przecież na nią kieruje. I jeśli w tym momencie wywołałem uśmiech na Twojej twarzy, to wiedz, że nie raz spotkałem się z takim rozwiązaniem 😉
Zaprojektuj master baner, stwórz media plan i działaj skutecznie
Wiem, że już o tym pisałem, ale lubię się powtarzać 😉 Zanim zaczniesz, upewnij się czego oczekujesz od kampanii, zrozum potrzeby odbiorców. Pomyśl o swoim produkcie/usłudze i wytypuj elementy, dzięki którym zbudujesz swoją kampanię.
Określ budżet – reklama to coś, za co płacisz. Musisz wiedzieć, ile pieniędzy chcesz zainwestować w banery reklamowe online.
Sprawdź specyfikacje wydawców, u których masz zamiar się reklamować. Bo te najczęściej różnią się od siebie. Pozwoli ci to uniknąć niepotrzebnych frustracji w trakcie projektowania.
Odpowiednio zaprojektuj master baner, który uwzględni egzekucję.
Nie zabieraj się za projekt, jeżeli nie wiesz na jakich formatach przyjdzie ci pracować.
I pamiętaj, że reklama banerowa jest szansą dla Twojej firmy – jeśli wiesz, jak ją zaprojektować, zoptymalizować i jak najlepiej wykorzystać w praktyce. Z mojej strony otrzymałeś podstawową wiedzę, która pomoże Ci lepiej zrozumieć, jak działa baner reklamowy.
Jeśli masz pytania, albo chcesz dowiedzieć się jak projektujemy, daj znać w komentarzach z jakimi problemami dotyczącymi banerów się zmagasz. A w oczekiwaniu na odpowiedź, zapoznaj się z naszą metodą projektowania i pozostałymi tekstami na blogu, które napisaliśmy dla Ciebie. Bo na co dzień zajmujemy się między innymi odczarowywaniem reklamy banerowej 🙂