Znaczenie barw w projektowaniu

Kategorie:
DesignPWD

Kolor to, zaraz po logo, jedna z ważniejszych cech identyfikujących daną markę. Nadaje projektowi odpowiedniego tonu. Sprawia, by reklamowany produkt wydał się odbiorcy przystępny, modny czy elegancki. Dzisiaj przedstawię znaczenie podstawowych barw, ich odbiór oraz możliwe zastosowania pod kątem projektowania performance web design.

Kolory wpływają na nas w bardzo silny sposób. A to jak je odbieramy zależy od naszych codziennych przyzwyczajeń, otoczenia, w jakim się wychowaliśmy, kultury, religii czy miejsca, w którym mieszkamy. Projektując powinniśmy zdawać sobie sprawę z jak najszerszego spektrum tych czynników. Dzięki tej wiedzy możemy działać w sposób świadomy, czyli taki, który pozytywnie odbije się na konwersji projektu a więc także na zadowoleniu naszego klienta.

Tworząc grafiki powinnyśmy w pierwszej kolejności dowiedzieć się, jakie informacje mamy przekazać i jakim tonem powinniśmy się komunikować, a dopiero później – na tej podstawie – dobrać odpowiednie barwy. Mówiąc o tonie mam na myśli siłę przekazu, to czy chcemy do odbiorcy krzyczeć czy raczej szeptać. Powszechnie w tej materii wykorzystujemy treści i typografię. Natomiast zdecydowanie zbyt rzadko myśli się o tym w kontekście konkretnych kolorów, ich nasycenia i odcienia.

Każda z barw powiązana jest z tematem i odbierana w określony sposób. Nie zawsze możemy dopasować się do przekazu idealnie (na przykład ze względu na narzucone odgórnie kolory w identyfikacji wizualnej firmy), niemniej powinniśmy zdawać sobie sprawę z cech, jakie przypisane zostały do kolorów, których używamy. Dzięki temu dopasujemy projekt do przekazu, a z drugiej strony – unikniemy skojarzeń mylących odbiorcę.

Zakres tonalny wykorzystywanych barw jest równie ważny. Zarówno jasność (zawartość czerni i bieli), jak i nasycenie, czyli ostrość wykorzystanych kolorów, w bardzo dużym stopniu wpływają na finalny odbiór projektu. Niektóre marki komunikują się dynamicznie – za pomocą dużych apli, intensywnych kolorów, a inne w sposób bardziej stonowany – bazując w większości na białych tłach i kolorach będących jedynie uzupełnieniem.

W pierwszym przypadku ma to zdecydowanie większe znaczenie, dlatego jeśli tworzymy projekty, w których stawiamy na kolory, powinniśmy wybierać je świadomie wiedząc, jak wpływają na odbiorcę.

Czerwony – agresywny i zwracający uwagę

Obecność tej barwy na znakach drogowych, w sygnalizacji świetlnej, powiązanie z ogniem czy krwią sprawia, że odruchowo odbieramy ten kolor bardzo silnie, z reguły jako zagrożenie. W zależności od tego jak połączymy go z innymi barwami, wzmacniamy lub osłabiamy ten stan.

Czerwony zastosowany jako tło w połączeniu z czernią sprawi, że będzie on agresywny, dynamiczny. Jako dodatek do bieli skojarzy się natomiast ze służbą zdrowia, czy akcjami humanitarnymi.

Znaczenie:

  • ostrzeżenie, zatrzymanie, zwrócenie uwagi;
  • agresja, wojna – w kontekście krwi czy ognia;
  • namiętność – czerwone usta, czerwone róże czy kobiety ubrane w czerwień;

W świetny sposób przesłanie czerwieni – zarówno niebezpieczeństwo jak i agresję w swojej nowej identyfikacji wykorzystuje Formuła 1. Zastosowanie czerwieni wzbudza zainteresowanie, a równocześnie wskazuje na pełną niebezpieczeństw specyfikę tej działalności.

PRZYKŁAD

Pomarańczowy – dynamiczny i pełen energii 

Tam, gdzie czerwień wydaje się być zbyt intensywna, dobrą alternatywą okaże się pomarańczowy. Barwę tę – podobnie jak czerwień – spotkamy na ulicach (znaki drogowe, sygnalizacja, kamizelki). Pomarańcz mimowolnie wzbudza więc nasze zainteresowanie, ale nie odbiera się go jako zakaz, czy coś co blokuje nasze działania.

Pomarańczowy, jako kolor którego nazwa podchodzi od owocu, dodatkowo kojarzy się ze zdrowiem, dobrym samopoczuciem, energią i siłami witalnymi. Bardzo często wykorzystuje się go w komunikatach skierowanych do młodzieży i ludzi aktywnych.

Znaczenie:

  • ostrzeżenie, wzbudzenie zainteresowania – często także w formie różnego rodzaju alertów na stronach internetowych;
  • energia, siły witalne i chęć do działania;
  • w stonowanym odcieniu – nostalgia – jesień, liście czy halloween;

Orange Visual Expression Reel from Wolff Olins on Vimeo.

Agencja Wolff Olins w bardzo trafny sposób wykorzystała skojarzenia z pomarańczowym do promocji sieci telefonicznej Orange. Bardzo dobrze obrazuje to film, w którym całość została połączona z energetyczna muzyką podbijającą nasze odczucia.

Żółty – ciepłą barwa, o której warto pamiętać

Barwa kojarzy się z beztroską, odpoczynkiem i słońcem. Kolor ma pozytywny odbiór i często wykorzystuje się go w komunikacji wizualnej marek o dynamicznym charakterze.

Pamiętajmy, że jasny odcień żółtego niezbyt dobrze łączy się z bielą – ginie na niej ze względu na słaby kontrast. Natomiast świetnie współgra z większością pozostałych kolorów, stanowiąc bardzo dobry dodatek. Jeśli macie problem z dobraniem odpowiedniej barwy przycisku akcji na kolorowym tle – żółty będzie bezpiecznym wyborem w większości wypadków.

Znaczenie:

  • energia, słońce i poczucie beztroski;
  • kreatywność, pewność siebie i ekstrawagancja;
  • uwaga – wzbudzenie zainteresowania, sygnalizacja niebezpieczeństwa;

PRZYKŁAD

PRZYKŁAD

Zielony – najczęściej spotykany kolor w świecie barw 

Związany przede wszystkim z naturą, dlatego bardzo często towarzyszy produktom ekologicznym oraz takim, które mają wzbudzić nasze zaufanie. Barwa ta odpręża i sprawia, że stajemy się zrelaksowani. Kojarzy się także z nadzieją i szczęściem – na przykład czterolistną koniczyną.

Znaczenie:

  • kolor natury, ekologii, zdrowia;
  • bogactwo, pieniądze;
  • nadzieja, szczęście, los;

Artykuł jest dla Ciebie wartościowy?

Sprawdź nasze usługi

Sprawdź

Zobacz swoje reklamy w sprzedażowej odsłonie

Agencja Landor zmieniając identyfikację BP zdecydowała się na zmianę wizerunku producenta paliw na bardziej proekologiczny. Dzięki zastosowaniu jasnych odcieni zieleni, żółtego i dużej ilości bieli markę odczytujemy jako czystszą, nawet jeśli nie jesteśmy tego świadomi.

BP

Niebieski – najbezpieczniejszy i najbardziej neutralny kolor 

Ta zimna barwa trafia do identyfikacji wizualnych firm związanych z technologią i biznesem. Kojarzy się z rzetelną, neutralną informacją, czyli marką, na której można polegać – na przykład w znakach graficznych serwisów informacyjnych.

Znaczenie: 

  • neutralność informacji, rzetelność;
  • technologia i nowoczesność;
  • niewinność;

Takie znaczenie niebieskiego polska agencja White Cat Studio wykorzystała przy projektowaniu identyfikacji wizualnej dla polskiego ubezpieczyciela – PZU.

PRZYKŁAD

Fioletowy i różowy – już nie tylko dla kobiet

Przez wiele lat odcienie fioletów i różów jednoznacznie utożsamiano z kobiecością i stosowano jedynie w przypadku komunikacji tego typu produktów. Wiele jednak zmienia się w tym kontekście i coraz więcej marek – jak chociażby T-Mobile, Tauron czy Play stawia na intensywne odcienie tych barw w swojej komunikacji wizualnej.

Pamiętajmy, że z kobiecością i delikatnością kojarzą się zazwyczaj odcienie jasne, pastelowe. Bardziej neutralnie odbierane są natomiast te nasycone, a w szczególności takie, które mają w sobie więcej niebieskiego niż czerwieni.

Znaczenie:

  • kobiecość – szczególnie w przypadku jasnych odcieni;
  • religia, władza i siły nadprzyrodzone;
  • energia i kreatywność;

Pozostając w temacie telekomów – osoby zainteresowane projektowaniem z wykorzystaniem nietypowych barw z pewnością powinni zwrócić uwagę na przykład identyfikacji T-Mobile. Agencja Shane Small zdecydowała się na wykorzystanie w identyfikacji magenty – czyli dość ostrego odcieniu stojącego gdzieś na granicy różu i fioletowego. Całość sprawia, że identyfikacja zdecydowanie wyróżnia się na tle innych marek, sprawiając wrażenie firmy otwartej i kreatywnej.

PRZYKŁAD

Barwa ma znacznie

Jak widzicie, odpowiednio dobrany kolor wpływa na odbiór powstałego projektu, dlatego pamiętajcie o jego znaczeniu podczas podejmowania decyzji na temat barwy kolejnej realizacji. Jeden z nich może bowiem zainteresować odbiorcę, inny sprawi, że będzie chciał kliknąć, a kolejny zachęci do czytania. Projektując różnego rodzaju grafiki powinniśmy zawsze najpierw skupić się na celu, jaki przyświeca naszemu klientowi, a dopiero później dopasować do niego działania.

Równocześnie nie zapominajcie, że wiele ze wspomnianych przeze mnie znaczeń zależy zarówno od dobranego odcienia, jak i od tego w jakim towarzystwie go zamieścimy. Warto o tym pamiętać i unikać sytuacji, które mogą być odebrane negatywnie i od czasu do czasu zdać się na własną intuicję.

Poleć tekst:

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zobacz inne artykuły,
za którymi stoi Aleksandra Tulibacka