Zaprojektowaliśmy wiele mailingów do kampanii sprzedażowych. Zebraliśmy dzięki nim wszystkie elementy, o których nie można zapomnieć zabierając się do pracy nad kolejnymi projektami. Tak powstała lista kontrolna, wpisana w Performance Web Design, zawierająca przydatne porady, do każdej części wiadomości, które ułatwią ci tworzenie mailingów.
1. Tytuł mailingu
Od niego zależy, czy odbiorca otworzy Twoją wiadomość. Mimo iż nie odnosi się bezpośrednio do samego projektu jest jego nieodłączną częścią. Najważniejsze, by dotyczył on tematu, do którego odnosisz się w treści. Był zrozumiały, konkretny i odnosił się do głównego benefitu. W idealnej sytuacji powinien składać się z około 65 znaków, składających czytelny komunikat pisany językiem korzyści. Nie myl tego z typowym baitem, które spotykasz na różnych portalach mniej lub bardziej newsowych. Bo jeśli pójdziesz w tę stronę, najpewniej narazisz się na rozczarowanie ze strony odbiorcy. A tego przecież chcesz uniknąć.
2. Personalizacja
Korzystając z danych, które zebrałeś od swoich subskrybentów, możesz spersonalizować mailing, by zwiększyć ich zaangażowanie. Personalizacja nie jest nowym zjawiskiem, ale w obliczu nadmiaru treści, stała się absolutną koniecznością. Z prostego powodu. Daje poczucie wyróżnienia i pozwala, by adresat maila poczuł się zadbany. Mówi się, że już samo zastosowanie tego zabiegu zwiększa open rate nawet o 30%. Ale jak to z każdym rozwiązaniem bywa, nie można z nim przesadzać. Jeśli decydujesz się na personalizację zadbaj, by była spójna z przyjętą strategią komunikacji. Z jednej strony Twój przekaz będzie autentyczny, z drugiej zaś uwiarygodnisz siebie w oczach klienta. Dodając do tego dostosowanie treści do jego potrzeb jesteś tylko o krok od sprawnie przygotowanej kreacji.
3. Zdjęcia/grafiki
Nie samą treścią żyje e-mail. To niby oczywiste, ale ile razy w historii Twoich spotkań z mailingiem trafiłeś na zdjęcia/grafiki, które sprawiły, że porzuciłeś dalsze czytanie? Bez obrazów Twoja wiadomość traci siłę. Zdjęcia doskonale równoważą treść. Wręcz powinny z nią współgrać. Rozbijają tekst i utrzymują zainteresowanie subskrybentów, bardzo dobrze wzywają do działania i pozytywnie wpływają na projektowanie mailingu. Oczywiście jeżeli są związane z marką. Także jeśli przeszła ci przez głowę myśl o korzystaniu ze stocków itp. rozwiązań, pamiętaj, że wchodzisz na bardzo cienki grunt, po którym musisz stąpać z odpowiednim wyczuciem.
4. Linki
Dodawanie linków do mailingów to podstawa, ponieważ czytelnicy potrzebują dotrzeć do Twojej witryny, strony na Facebooku, landingu z rejestracją na wydarzenie lub do pobrania e-booka. Linki są również częścią statystyk, które chcesz śledzić z poziomu wiadomości e-mail.
Dzięki temu dowiesz się, które linki są najczęściej klikane i kto je klika. Każda wysłana wiadomość e-mail powinna je zawierać. Oczywiście przed wysyłką upewnij się, że działają poprawnie, kierują tam gdzie powinny, czy mają włączone śledzenie UTM i obejmują całą powierzchnię kreacji a nie tylko wybranych elementów. Nie zmuszaj odbiorcy, by szukał na mailingu miejsca, w które może kliknąć, by przenieść się na Twoją stronę www.
Artykuł jest dla Ciebie wartościowy?
Sprawdż nasze usługi.
SPRAWDŹZobacz swoje reklamy w sprzedażowej odsłonie
5. Pisownia/gramatyka
To wydaje się oczywiste, ale uwzględniam to na liście i namawiam cię, abyś poświęcił trochę czasu na podwójne sprawdzenie swojej pracy w temacie składania literek. Zbyt często e-mail, który pojawia się w skrzynce odbiorczej, zawiera błędy. Tu brakuje literki w kluczowym słowie tytułu, tam spotykam błędną pisownię w opisie produktu lub ortografa w call to action, którego można by uniknąć. Praca nad tekstem często łączy się ze zmęczeniem materiału. Zanim umieścisz tekst na projekcie, prześlij do z prośbą o sczytanie do dwóch osób z Twojego zespołu. I jak zobaczysz treść na projekcie, przystąp do finalnej korekty, bo projektant nie ma obowiązku robić tego za ciebie.
6. Testy A/B
Po wysłaniu kilku e-maili, naturalnie zechcesz uzyskać więcej informacji o tym, co działa a co nie w Twoich mailingach. Przychodzi czas na testy. Od słów w temacie, do długości opisów, które działają najlepiej, po grafiki, CTA itd. Im więcej testów przeprowadzisz tym lepiej dla efektywności Twoich kreacji. Staną się jeszcze skuteczniejsze 🙂
Tyle na początek
Wskazówki, które zaproponowałem powyżej to tylko wstęp do listy poniżej, dzięki której poznasz odpowiedż na pytanie jak stworzyć mailing, który konwertuje. Temat wiadomości, obrazy, zawartość testy itd. to elementy skutecznego e-maila. Sprawdź czego z listy kontrolnej ci brakuje, zastosuj całość do wszystkich swoich e-maili i przekonaj się o ich roli w projektowania. Do nich komentarz nie jest potrzebny 😉 Musisz je tylko zastosować.
a) Tytuł
- Personalny i angażujący,
- Skorzystaj z emoji jeśli pasują do kontekstu,
- Sprawdź czy w tytyle 😉 nie ma błędów,
- Optymalizuj długość, by zachować czytelność.
b) Layout mailingu
- Stwórz mockup e-maila,
- Użyj jednokolumnowego layoutu,
- Skorzystaj z modelu odwróconej piramidy w projektowaniu,
- Stwórz hierarchię elementów, by ocenić ich wagę i rozmiar,
- Dodaj obszerną białą przestrzeń wokół kluczowych elementów, by zachęcić do kliknięcia.
c) Szerokość mailingu
- Rekomendujemy szerokość na poziomie 600-640 pikseli.
d) Obrazy
- Szukaj obrazów zgodnych z treścią,
- Korzystaj z obrazów kontrastujących z tekstem,
- Utrzymaj odpowiedni balans między obrazami a tekstem,
- Optymalizuj rozmiar grafik i zdjęć, by utrzymać szybkie ładowanie tych elementów,
- Używaj formatu SVG dla ikon i logotypu jeśli to możliwe,
- Wprowadź alty do zdjęć,
- Pamiętaj o zachowaniu jakości obrazów, by nie skończyć z pikselozą 😉
e) Video
- Użyj statycznego obrazu z ikoną “play”,
- Użyj animowanego gifa,
- Użyj HTML5 do umieszczenia video.
f) Gify
- Stanowią alternatywę dla video,
- Animuj tylko to co potrzebujesz,
- Utrzymuj animacje o maksymalnie niskiej wadze przy zachowaniu jakości,
- Nie przeładuj mailingu nadmierną ilością gifów, by czytelnik nie dostał oczopląsu 😉
g) Treść mailingu/tonacja
- Mów językiem marki,
- Zawsze sprawdzaj treść przed wysyłką,
- Komunikuj korzyściami,
- Pisz do odbiorcy, konkretnie, krótko, zrozumiale,
- Nie centruj tekstu w mailingu,
- Stosuj wypunktowania i wyliczenia.
h) Fonty mailingu
- Używaj fontów firmowych jeśli to możliwe,
- Zrezygnuj ze skomplikowanych i mało czytelnych fontów (najlepiej korzystaj z bezszeryfowych),
- Nie przekraczaj magicznej ilości trzech fontów,
- Dla wyróżnienia fontu użyj boldów lub kursywy,
- Nie nadużywaj KAPITALIKÓW.
i) Mobile first!
- Optymalizuj mailing pod urządzenia mobilne,
- Używaj krótkich i przejrzystych wezwań do akcji,
- Upewnij się, że zdjęcia nie są zbyt małe, by zobaczyć czego dotyczą,
- Rozmiar treści powinien oscylować wokół 16px,
- Zwróć uwagę na fat finger problem i projektuj z myślą, o łatwym klikaniu w prezentowane przez Ciebie treści.
j) Call to action
- Komunikuj korzyściami,
- Zadbaj o odpowiedni rozmiar, by łatwo kliknąć w CTA,
- Myśl kolorem, który będzie idealny dla Twojego CTA,
- Umieszczaj wezwania do akcji pod głównymi treściami komunikatów,
- Twórz krótkie i czytelne wezwania do akcji.
k) Linki
- Pamiętaj o trackowaniu UTM,
- Sprawdź każdy link (czy działa i prowadzi tam gdzie trzeba),
- Zadbaj o to, by link był odpowiednio ostylowany,
- Sprawdź czy przypadkiem nie podlinkowałeś daty, adresu e-mail, nr telefonu i innych zbędnych elementów.
l) Stopka
- Pamiętaj o odwołaniach do Twoich mediów społecznościowych,
- Nie zapomnij o danych adresowych,
- Powiadom odbiorcę dlaczego otrzymuje ten mailing (tylko nie prawniczym językiem ;)),
- Nie zapomnij o linku wypisu.