Reklama internetowa, banery reklamowe, e-commerce i inne – statystyki, które powinieneś znać w 2018 roku.

Szykujesz prezentację lub przygotowujesz się do rozmowy z klientem, ale nie masz czasu na szukanie danych? W jednym miejscu zebraliśmy dla ciebie najważniejsze statystyki dotyczące użytkowników internetu, reklamy online, banerów reklamowych, rynku e-commerce i innych. Przedstawiamy ci przejrzyste, sprawdzone i rzetelne informacje, które od dziś możesz mieć zawsze pod ręką 😉

INTERNET

Na świecie jest niecałych 8 miliardów ludzi, z czego:

  • ponad 4 mld to internauci,
  • ponad 5 mld to użytkownicy telefonów komórkowych,
  • a ponad 3 mld to użytkownicy social mediów.

(Źródło: DIGITAL IN 2018, We Are Social, Hootsuite)

W Polsce mamy prawie 38 milionów ludzi, z czego:

  • 28 mln z nich korzysta z Internetu, przy czym
  • 24 mln używa do tego celu komputerów osobistych i laptopów,
  • a 22 mln urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów).

(Źródło: Gemius/PBI, 2018)

98% polskich internautów deklaruje, że minimum raz dziennie korzysta z Internetu. Codzienne użycie Internetu jest tak samo intensywne dla wszystkich grup wiekowych. Wyjątkiem jest Pokolenie Z 100% jego reprezentantów korzysta z Internetu minimum raz dziennie.

(Źródło: Raport Customer Listening, Mobile Institute, Czy współczesny konsument
to rzeczywiście nowy konsument?)

16% polskich internautów jest wysoko sfomowanych. Oznacza to, że przejawiają oni tendencje do bycia uzależnionymi od sieci. Zjawisko to najczęściej występuje w grupie wiekowej 15-24 lat (21% osób wysoko sfomowanych).

(Źródło: FOMO Polacy a lęk przed odłączeniem — raport z badań, Warszawa 2018)

REKLAMA ONLINE

  • W 2017 roku wydatki na reklamę online stanowiły prawie 40% wszystkich wydatków reklamowych. W tym samym roku nakłady na reklamę w telewizji wyniosły 42% wszystkich wydatków poniesionych na reklamę.
  • Prognozuje się dalszy dynamiczny wzrost rynku reklamy online. Do 2020 roku ma on stanowić 50% wszystkich wydatków reklamowych przy nieznacznie rosnącym rynku reklamy telewizyjnej.
  • W torcie reklamy internetowej dominuje display z udziałem na poziomie 50%. Jest to przede wszystkim zasługa wzrostu sprzedaży reklamy natywnej (o ponad 80%), reklamy w modelu programmatic (o 34%) oraz reklamy w social media (o 25%).
  • W torcie reklamy online udział reklamy mobilnej stanowi 23%, udział reklamy w social mediach 15,4%, a udział formatów video 12,6%.
  • Największy udział na rynku reklamy internetowej ma sektor handlowy (18%), a następnie sektory finansowy i spożywczy. Rośnie też udział reklam produktów odzieżowych oraz sprzętu domowego.

(Źródło: Raport strategiczny INTERNET 2017/2018, IAB Polska, PWC)

AD BLOCKING

  • 42% polskich internautów ma zainstalowane programy blokujące reklamy.
  • 78% użytkowników korzystających z adblocków zezwala w jakiś sposób na komunikację marketingową: 50% nie blokuje wszystkich stron, 33% nie korzysta z adblocków we wszystkich przeglądarkach, a 27% dodaje strony do tzw. białej listy nieblokowanych reklam.
  • Z AdBlocka korzystają osoby młode, aktywne, podążające za trendami.

(Źródło: Raport strategiczny INTERNET 2017/2018, IAB Polska, PWC)

BANERY REKLAMOWE:

  • Średnio na jednym komputerze osobistym, nie licząc urządzeń mobilnych, wyświetlanych jest miesięcznie ponad 1300 banerów i ponad 80 reklam wideo.
  • Widzialna reklama graficzna oznacza, że połowa jej powierzchni jest w zasięgu wzroku odbiorcy przez minimum 1 sekundę, a w przypadku reklamy wideo są to minimum 2 sekundy.
  • Średnia widzialność displayu w Polsce to 55%.
  • Banery reklamowe (obecne zarówno na stronach internetowych, jak i w mediach społecznościowych) najskuteczniej przyciągają uwagę konsumentów tzw. Pokolenia Z, czyli osób urodzonych po 2000 roku. Jednocześnie grupa ta deklaruje, że reklamy na YouTubie, w treści maili czy na serwisach VOD są dla niej najbardziej irytujące.

(Źródło: Perspektywy rozwojowe REKLAMY ONLINE W POLSCE 2017/18 IAB Polska, They.pl, Citroen, WP)

 

Reklamy na Facebooku przyciągają uwagę najmłodszych konsumentów, reklamy na Instagramie są przez nich najbardziej lubiane, a te na YouTubie najbardziej irytujące.

 

  • Na przeciwległym biegunie znajduje się pokolenie Baby Boomers, czyli osób urodzonych w latach 1946-1964. Ich ulubionymi formami reklamowymi są ulotki, reklamy w czasopismach czy spoty telewizyjne. Te same formy reklamy potrafią być dla nich najbardziej irytujące dla przykładu to pokolenie, które zwraca największą uwagę na zaśmiecanie przestrzeni publicznej przekazami reklamowymi. To sfokusowanie na tradycyjną reklamę wynika z faktu, że Baby Boomers nie korzystają z tak wielu digitalowych platform, i tak biegle jak reprezentanci młodszych pokoleń.

(Źródło: www.nowymarketing.pl, Od Baby Boomers do Pokolenia Z – co o reklamie sądzą poszczególne generacje konsumentów)

Główne powody, dla których użytkownicy nie widzą reklam w internecie to:

  • zbyt krótki czas wyświetlania reklamy, która ładuje się jako ostatnia na stronie (30,9%),
  • umieszczenie reklamy poniżej pierwszego ekranu, na samym dole strony (28,1%),
  • zbyt wolno ładująca się reklama na górze, którą użytkownik pomija, schodząc w dół do treści strony (23,8%).

(Źródło: Raport strategiczny INTERNET 2017/2018, IAB Polska, PWC)

Artykuł jest dla Ciebie wartościowy?

Sprawdż nasze usługi.

SPRAWDŹ

Zobacz swoje reklamy w sprzedażowej odsłonie

SOCIAL MEDIA

  • Wartość reklamy w social mediach przekroczyła w 2017 roku 600 mln złotych, a wzrost w tym segmencie zanotował dynamikę 25% rok do roku.
  • Najpopularniejszym serwisem społecznościowym jest Facebook. W 2017 roku korzystało z niego ponad 82% polskich internautów.
  • 80% firm już wdrożyło lub chce wdrożyć do 2020 roku w swoich kanałach społecznościowych chatbota do kontaktu z klientami.
  • Wyzwaniem, z jakim mierzą się social media, jest dopasowanie komunikacji do tzw. Generacji Z. To osoby urodzone po 2000 roku, które właśnie wchodzą na rynek pracy. Komunikowanie do pokolenia, które ponad wszystko ceni sobie autentyczność, jest szczególnie ważne w kontekście wciąż aktualnego zjawiska fake newsów.

(Źródło: Raport strategiczny INTERNET 2017/2018, IAB Polska, PWC)

MOBILE

  • Popularność smartfonów wśród polskich internautów powyżej 15. roku życia wynosi niemal 90%.
  • Polacy korzystają ze smartfonów średnio 2,5 godzinny dziennie, a bardziej zaawansowani użytkownicy 4 godziny dziennie.
  • Najczęściej Polacy korzystają ze smartfonów w kontekście: mapy i nawigacji, aplikacji (głównie komunikatorów), poczty e-mail, serwisów społecznościowych, artykułów na portalach i szukania informacji o markach.
  • Ponad 70% posiadaczy smartfonów deklaruje, że zdarza im się korzystać z telefonu do oglądania video. Co więcej, okoliczności sięgania po smart-video są podobne do okoliczności związanych z konsumpcją tradycyjnej telewizji użytkownicy smartfonów najczęściej korzystają ze smart-video w domu.
  • 93% internautów sięga po smartfon podczas bloków reklamowych w TV.
  • 59% właścicieli smartfonów używa ich do korzystania z usług e-bankowości.

(Źródło: Mobile 2018 IAB Polska)

E-COMMERCE

  • 54% polskich internautów kupuje w e-sklepach, a 23% użytkowników internetu zaopatruje się w zagranicznych e-sklepach.
  • W Polsce najczęściej kupują online kobiety (54%), osoby w wieku 24-34 lat (33%), osoby ze średnim wykształceniem (44%) i średnim poziomem dochodów (40%), a także mieszkańcy średnich miast (37%).
  • Większość kupujących online używa do tego celu komputera przenośnego. Jednocześnie 58% e-klientów deklaruje, że kupuje online także na urządzeniach mobilnych, np. smartfonach czy tabletach. Urządzenie mobilne jest w tym kontekście najczęściej wybierane przez kupujących w wieku 15-24 lat.
  • Internauci kupujący online twierdzą, że e-zakupy są wygodne, nieskomplikowane, tańsze, oszczędzające czas i łatwe. Szczególnie istotną zaletą jest dla internautów całodobowa dostępność tego rozwiązania, a także dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub pracy.
  • Problemy, z jakimi borykają się e-konsumenci, to niedostosowanie stron sklepów online do używanych urządzeń czy skomplikowane, nieintuicyjne formularze.
  • PayU jest systemem płatności, po który e-klienci sięgają najczęściej.
  • Wg danych platformy Shoper e-konsumenci najczęściej kupują produkty z kategorii: odzież, dodatki, akcesoria, książki, płyty, filmy, bilety do kina/teatru.

(Źródło: E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska)

E-MAIL MARKETING

  • Największa aktywność marketerów w obszarze e-mail marketingu przypada na październik-grudzień. To właśnie w ostatnim kwartale roku Polacy kupują najwięcej.
  • Marketerzy najczęściej wysyłają wiadomości we wtorki, środy i czwartki. Jednocześnie w weekendy odbiorcy otwierają wysyłki prawie 2 razy częściej, niż są one wysyłane przez marketerów w tych dniach.
  • Wg Freshmail najwyższą konwersję notują mailingi wysyłane w środy o 9:00.
  • 69% odbiorców mailingów oznacza wiadomość jako Spam tylko i wyłącznie na podstawie tematu maila.
  • 13,7% marketerów stosuje segmentację podczas kampanii, 86,3% nie robi tego wcale. Jednocześnie 39% marketerów stosujących segmentację zauważa wyższy Open Rate swoich wysyłek, 28% z nich mniej wypisów z newslettera, a 24% z nich poprawę dostarczalności maili.
  • Najwyższe wskaźniki OR i CTR notują maile wysyłane przez organizacje pozarządowe (25,18%, 3,01%), a najniższe wiadomości z sektora finansów i bankowości (10,21%, 0,97%).

(Źródło: E-mail marketing w liczbach 2018, Freshmail)

 

Poleć tekst:
Zobacz inne artykuły,
za którymi stoi Karolina Bielawska