Skuteczne banery reklamowe Google Display Network – przewodnik po formatach i specyfikacjach

Elementów udanej kampanii banerowej jest wiele. Oprócz odpowiedniej warstwy tekstowej i graficznej ułożonej na banerze internetowym, pojawiają się przed Tobą kolejne kwestie do rozstrzygnięcia. Czy reklama powinna być statyczna czy dynamiczna? Jak zapisywać i przesyłać pliki, żeby nie tracić czasu? Do tego dochodzi niekończąca się lista formatów, o różnych wymiarach i przeznaczeniach. Aby ułatwić Ci wybór, przedstawiam zalecane rozmiary banerów internetowych i wymagania techniczne jednej z największych sieci reklamowych – Google Network Display.

Sieć Google to prawdziwy kombajn reklamowy. Oferuje możliwość dotarcia do 90% użytkowników internetu na świecie poprzez portale informacyjne, blogi i strony Google, których w bazie jest aż 2 miliony.

Oznacza to, że Twój baner internetowy może wyświetlić się użytkownikowi – jeszcze zanim zacznie on poszukiwania produktu, a także w kampanii remarketingowej – na stronie internetowej YouTube, Onet.pl lub w innych współpracujących z Google witrynach liczonych w milionach.

Jeśli planujesz działania reklamowe marki w internecie, otwierają się przed Tobą ogromne możliwości. Wraz z nimi pojawią się jednak wątpliwości, dotyczące np. wyboru najlepszego formatu dla Twojej kampanii i wymagań tworzonych reklam.

Wszystko bierze się stąd, że ilość opcji jest naprawdę duża: mały prostokąt, duży prostokąt, billboard, baner, duży długi baner, pół baneru, wieżowiec, a wszystkie w wersji wideo, statycznej i dynamicznej (HTML5). Traktuj ten wpis jako osobisty przewodnik po świecie banerów i ich wymagań technicznych w Google Network Display.

Reklama statyczna czy HTML5?

Na początek poruszę odwieczny dylemat dotyczący reklamy displayowej w internecie.

(Jeśli masz ten wybór za sobą, możesz spokojnie przejść dalej, do zalecanych formatów banerów i specyfikacji technicznych lub przekonać się, dlaczego wersja statyczna jest dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem).

Główne różnice między nimi to, oczywiście, dynamika oraz sposób projektowania. HTML5 umożliwia wyświetlanie ruchomych zapętlonych treści, co zapewnia wrażenia zbliżone do wideo. Choć niektórzy uważają tę opcję za lepszą, nie warto brać tego za pewnik.

Wszystko zależy od założeń kampanii: jej celu (sprzedaż czy budowanie świadomości marki?), założonego na produkcję budżetu, grupy docelowej i treści, które chcesz zaprezentować. Przy podejmowaniu decyzji zastanów się, czy większa ilość bodźców i obrazów HTML5 nie będzie rozpraszać Twojego klienta i nie utrudni przyswojenia treści.

Zwłaszcza że coraz więcej czasu spędzamy w sieci i na urządzeniach mobilnych, a na uchwycenie uwagi klienta trzymającego smartfon w ręku masz tylko 2 sekundy! To znaczy, że użytkownik może po prostu nie dotrwać do końca animowanej reklamy.

Tutaj przewagę ma format statyczny, który zapewnia klarowny i szybki przekaz.

Sprawdzi się w przypadku akcji informacyjnych czy sprzedażowych, gdzie kluczowe jest, by klient zrozumiał, co mu oferujesz i podjął zaproponowaną przez ciebie akcję.

Zalecane rozmiary banerów internetowych

Niezależnie czy zdecydowałeś się na wersję statyczną, animowaną czy HTML5, musisz wybrać odpowiednie formaty reklamy, których jak pisał Andrzej, jest naprawdę całe mnóstwo.

Przy wyborze najlepiej kierować się ich efektywnością. Wybrałam dla Ciebie dlatego zalecane przez Google formaty wraz z ich szacowaną skutecznością.

→ prostokąt duży – na desktop

Jego wymiary to 336×280. Wykorzystywany rzadziej niż pozostałe formaty (częstotliwość użycia 1%) , a jednak przebija je skutecznością (szacowane CTR to 0,33%). Przeznaczony jedynie na desktop, więc jeśli szukasz podobnej opcji na smartfony, znajdziesz ją poniżej. 🙂

→ prostokąt średni – najpopularniejszy z banerów internetowych

Baner o rozmiarze 300×250 sprawdza się, gdy reklama osadzona jest w tekście lub na końcu artykułu.

Format 300×250 polecany jest zarówno na urządzenia desktopowe, jak i na mobile. Częstotliwość jego użycia to aż 40%. Natomiast szacowany CTR wynosi 0,13%.

→ baner na smartfony – król skuteczności

Pisząc o  mobile’u, w zestawieniu nie może zabraknąć formatu 320×50. Baner na smartfony stanowi 12% używanych reklam. Format wyświetlany jest często w aplikacjach, na samym dole wyświetlacza, a jego szacowany CTR wynosi 1,2% (!). Baner na komórki ma wielkość dostosowaną do małego ekranu telefonu komórkowego. Pozwala maksymalizować liczbę wyświetleń i poprawić CTR na mniejszych urządzeniach mobilnych.

→ długi baner – powyżej treści

Ten rodzaj banera o wymiarach 728×90 przeznaczony jest do reklam umieszczanych nad główną treścią portalu lub na stronach forum. Długi baner to według Google aż 25% rynku displayów. Jego CTR szacowany jest na 0,08%.

Zdarza się, że długi baner wyświetlany jest na samym końcu strony. Ma wtedy gorsze wyniki, ponieważ nie każdy użytkownik, rozpraszany ciągle nowymi treściami, przewinie się do samego jej końca.

skyscraper” inaczej duży wieżowiec – zawsze u boku

Ostatni zalecany format to 300×600 nazywany także pół strony”. Ma aż 12% w rankingu globalnego użycia banerów. Szeroki wieżowiec jest zwykle wyświetlany wzdłuż pasów bocznych na stronach internetowych i wymaga sprytnego zarządzania tekstem.


W przypadku gdy powyższe przykłady nie spełniają twoich założeń, do wyboru masz jeszcze kilka opcji:

→ Desktop

  • mały prostokąt (180×150),
  • przycisk (125×125)
  • formaty poziome: billboard (970×250), baner (468×60) i duży długi baner (970×90), pół baneru (234×60),
  • formaty pionowe: wieżowiec (120×600), szeroki wieżowiec (160×600), pionowy baner (120×240), portret (300×1050).

→ Mobile

  • mały kwadrat (200×200),
  • kwadrat (250×250).

Specyfikacje dotyczące przesyłania plików

Już wiesz, które formaty będą odpowiednie do twojej kampanii displayowej. Przejdźmy teraz do zasad, których musisz się trzymać, przygotowując i przesyłając banery internetowe – niezależnie od ich formy czy rozmiaru. Poniższe rady będą dla ciebie szczególnie istotne, jeśli koordynujesz lub zajmujesz się ustawianiem reklamy w konfiguratorze Google.

  1. Wielkość przesyłanego w GDN pliku, niezależnie czy graficznego, animowanego czy HTML5, to maksymalnie 150 KB.
  2. Jedna paczka ZIP nie może zawierać więcej niż 40 plików.
  3. Pliki graficzne i animowane muszą zostać przesłane w formatach: GIF, JPG, PNG.
  4. Reklamy animowane nie mogą być dłuższe niż 30 sekund. Maksymalna prędkość wyświetlania określana przez Google to 5 klatek na sekundę.
  5. Tworząc baner HTML5, należy przesyłać je jako archiwum ZIP z plikami HTML lub opcjonalnie z plikami CSS, JS, GIF, PNG, JPG, JPEG, SVG.

Więcej informacji znajdziesz na podstronach centrum pomocy Google. Także tam dowiesz się o ustawieniach dotyczących targetowania i możliwości, jakie oferuje Google Network Display.  

Jeśli wciąż masz wątpliwości co do projektu baneru lub jego formatu, zachęcam do zadawania pytań pod postem. Nasi projektanci chętnie podzielą się swoją wiedzą, która pomoże podnieść skuteczność twojej reklamy displayowej w internecie.

Poleć tekst:
Zobacz inne artykuły,
za którymi stoi Martyna